Sunday 30 August 2015

Festival Kraf Malaysia 2015 Kemaman Terengganu


Assalamualaikum WBT dan salam sehati sejiwa...


Setelah sekian lama tidak membuat sebarang posting, hari ini saya akan kongsikan sedikit info atau maklumat yang berlaku di sekitar bandar Chukai, Kemaman, Terengganu. Walaupun terdapat banyak maklumat, namun saya akan kongsikan sedikit demi sedikit mengikut ruang masa yang terluang. Insya Allah, jika ada kelapangan lagi, saya akan kongsikan lagi events / kejadian / program atau apa-apa sahaja maklumat yang berlaku di sekitar bandar Kemaman insya Allah. Semoga apa yang dikongsikan ini akan memberi manfaat kepada kita semua.


Apa yang saya ingin kongsikan pada kali ini adalah berkenaan Festival Kraf Malaysia 2015 sempena ulangtahun Kemerdekaan ke-58 di bandar Chukai Kemaman.



Berikut adalah detail berkenaan festival ini:

                               Nama       :   Festival Kraf Malaysia 2015
                               Tarikh      :   27 Ogos - 5 September 2015
                               Tempat    :   Bandar Chukai, Kemaman (bersebelahan Padang Astaka)
                               Masa        :   10.30 pagi - 10.30 malam
                               Aktiviti      :  1. Jualan kraf
                                                   2. Pameran kraf
                                                   3. Demo kraf
                                                   4. Interaktif kraf
                                                   5. Demo masakan tradisonal
                                                   6. Persembahan kebudayaan


Gambar sekitar festival:











Terdapat banyak gerai yang menjual batik dan pakaian yang sangat menarik. Saya sendiri sangat tertarik dengan corak batik untuk wanita mahupun lelaki. Ada baju batik yang sudah ready made dan ada kain yang masih belum dijahit. Dari segi harga pula, terdapat pelbagai pilihan, ada yang mahal, sederhana dan murah...bergantung kepada kualiti dan design. Sekiranya anda peminat batik atau sedang berhajat untuk mendapatkan batik, terutamanya sekitar Kemaman ini, inilah peluangnya!!

Bagi pameran untuk kraf pula terdapat kraftangan seperti ukiran kayu, keris, senjata tradisional, ukiran cincin, belanga tanah liat, gubahan bunga hiasan dan macam-macam lagi. Yang menariknya, bukan hanya sekadar pameran, tetapi pengunjung dapat saksikan sendiri demo yang dibuat pada festival ini. 


Pada festival ini juga, terdapat gerai juadah makanan tradisional beserta demo sekali. Kita boleh saksikan bermacam kuih tradisional dibuat disini seperti kuih rotan, sarang tebuan, kerepek pisang dan banyak lagi...

Jadi ayuh warga Kemaman, saksikan sendiri festival kraf ini. Kepada pengunjung dari luar, jangan lepaskan peluang, sekiranya memerlukan tempat bermalam, jangan lupa Zara Homestay Kemaman sentiasa menunggu kedatangan anda!!

Jumpa disana..!!

No comments:

Post a Comment